söndag 2 januari 2011

2011 är det nu det börjar?

För 9 år sedan flyttade jag från staden ut på landet. Jag hade fått nog av att all tid gick till arbete, konsumtion, mera konsumtion och att allt handlade om evig tillväxt. Jag och min sambo sålde lägenhet, lånade ca 200tusen och köpte en liten gård på landet. Försöker betala av lånet så mkt som möjligt, men det är tufft när ingen av oss har ngt lönearbete, målet är iaf att vara skuldfri om 2 år.

Vi har bara ett tunnland men vi är nästan självförsörjande på grönsaker idag.
Vi har får, getter, höns och kaniner (vi är självförsörjande på kött), bete för djuren kan vi ha på grannarnas mark, men hö för vintern får vi köpa.

Jag har haft ångest i veckor och månader för framtiden och peak oil, hur ska vi få hit hö, havre etc. Funderar på gerillaodling i skogen och mark i träda, kan nog fungera då vi inte har så många djur. Men den största ångesten får jag av människor och vänner som inte alls vill prata om peak oil och den globala ekonomin, jag har känt mej ensamast i universum.

Så tack till er bloggare som skriver insiktsfullt om tiden vi lever idag, vad vi kan göra och inte ska göra, idag känner jag mej inte ensam, jag ser att det finns fler människor som tänker och handlar inför den oljefattiga framtiden. Att ni bloggare delar med er iaktagelser, skeenden och kunskap...det är ett ledljus för mej.
...må 2011 bli förberedelsernas år...

5 kommentarer:

  1. Ett alternativ till hö till era getter är ju att hässja lövfoder! Det i kombination med en stor stuka med foderrovor tror jag stenhårt på som komplement, eller istället för hö/havre/kraftfoder som vinterfoder .

    Ser fram emot att följa ert arbete under 2011

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för tipset.
    Det är precis så vi tänker till getterna...dom är ju inga "höätare". Rovor ska odlas så planera är i full gång. Fåren däremot...läser vidare bland "gammal" kunskap.

    SvaraRadera
  3. Önskar Er stort lycka till framöver. Ni är verkligen på förhand och är på många vis Riktiga och Viktiga Förebilder för andra människor.

    SvaraRadera
  4. åhh så mkt tack vidsynt, det värmde!

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Kom ihåg att man behöver inte kunna allt själv eller orka allt själv. Samarbete har varit mänsklighetens framgångsfaktor.

    Lätt att säga kanske men man måste kanske försona sig med tanken att man inte hinner. Hinner innan vintern, hinner innan nästa år, hinner innan peak x...
    Annars är det lätt att hamna i gråt-koma i något hörn vilket är destruktivt. Ibland orkar jag inte med tanken på 25 kubik ved som ska huggas och kan omöjligt se att jag ska klara hela den gigantiska högen. Men då får man ta en vedklabb och klyva den. Det orkar jag. Kanske en till. Och fortsätta imorgon eller i kväll. Då har jag iallafall börjat hugga veden. Det stora mentala motståndet är delvis övervunnet.

    Måste säga att jag är imponerad över att ni gör något praktiskt av er idé!

    SvaraRadera