tisdag 9 november 2010

Eskil hur kunde du?

Som självhushållare har jag prövat en mängd olika frösorter för att lära, smaka och se vilka som är bäst anpassade för just min lilla plats på jorden. Men så har Eskil, EU och Co kommit fram till att så här kan ju inte jag få hålla på, nej jag måste använda F1 hybrider eller kanske ännu bättre använda monsantos växter som kräver besprutning för att överhuvudtaget växa alls. Ok, kanske är jag lite väl konspiratorisk men är detta ett led i Eskils kampanj "Sverige ska bli bäst på mat"...allt ska smaka likadant.

Som "hobbyodlare" vill jag kunna välja och exprimentera, känna den nyfikenhet och glädje när jag bläddrar i tex. Runåbergs fröer , pröva och smaka gamla sorter...
 Varför får jag inte välja, varför kommer EU med ett sånt här direktiv, vad vinner vi på detta, varför straffar man småskalighet?

Remissen går ut imorgon den 10 november. Skriv ett remissvar, bevara mångfalden för om detta går igenom då har vi förlorat växtsorter för all tid...

Remissvar till Dnr 22-9337/10 
Föreskrift om bevarandesorter och amatörsorter av köksväxter
  jordbruksverket@jordbruksverket.se

remiss med bilagor hos Jordbruksverket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar