onsdag 16 februari 2011

Rocky Mountain Oysters

Ett av mina mål har varit att ta till vara på allt när jag slaktar ett djur och jag ska erkänna att visst motstånd har funnits men här kommer ett recept på testiklar -en av mina nyupptäckta favoriträtter.

2 tjur testiklar (kalv, lamm, får)
2 msk salt
1 msk vinäger
1 kopp mjöl
1/4 kopp majsmjöl
salt
chili
vitlökspulver
tabasco eller chilisås
matolja eller fett (till stekning)

Ta bort hinnan som omger varje "ostron" (använd en vass kniv). Det är lättare att ta bort hinnan om köttet är halvfruset.

Blötlägg i en kastrull med salt vatten en timme, häll ut.

En stor kastrull, tillsätt så mycket vatten att ostronen flyter,
tillsätt vinäger, sjud i ca 5 min, häll ut vattnet och skölj.

Låt svalna och skär varje ostron i ca 0,5 cm tjocka skivor.

Strö salt och chili på båda sidor av det skivade ostronen.

Blanda mjöl, majsmjöl och vitlökspulver.

Doppa varje bit i mjölblandningen.

Doppa i mjölk.

Doppa igen i mjölblandningen.(Upprepa proceduren för en tjockare skorpa).

Stek i het olja eller fett kryddat med chilisåsen efter smak (var försiktig, det kommer att fräsa när du lägger den heta såsen), stek tills gyllenbrun.

Låt rinna av på hushållspapper.

2 kommentarer: