torsdag 15 november 2012

Acceptans - Peak Oil

Inom krispsykologin talar man om fem stadier, förnekelsen, ilska, förhandling, depression och slutligen acceptans. Jag har gått igenom alla och jag trodde inte att min depressionfas skulle vara så lång, den har varit ett par år.

Idag är jag  i den accepterande fasen och förbereder mig inför konsekvenserna av peak oil. Jag har åter börjat prata med människor om peak oil och idag så skiter jag fullständigt om jag kallas konspiratiorisk. Det finns så mycket forskningsresultat, så många människor som dedikerat deras liv att få oss att förstå att vi lever på en planet som inte klarar av evig tillväxt, att den billiga oljan sinar, att vi kommer att få en dieselbrist inom 5-10 år.

Vi pratar om peak oil som om det kommer drabba nästkommande generationer, peak oil händer idag och den ekonomiska krisen och klimatförändringen kan få händelseförlopp att accelerera.
Jag önskar och har önskat att politiker ska föra upp oljan på agendan men en kompakt tystnad är svept över vårt kommande oljebehov och vad en oljebrist skulle föra med sig.

För ett antal år sedan så stötte jag på Chris Martenson Crash Course som tar upp sammbandet melan olja, ekonomi och miljö. Här är en föreläsning som han gör på Gold & Silver Meeting 2011 i Madrid, den är värd att lyssna på. Den kan hjälpa dig på vägen, kanske till en insikt, kanske till förnekelse...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar